“Moralna funkcja oceny” – Wojewódzka Debata o Ocenianiu

10 kwietnia 2022, Grażyna Andrzejewska

Instytut Zwinnej Edukacji

Jeszcze refleksje nad tym co się zadziało wczoraj.

🟦dr Paweł Fortuna w wykładzie “Moralna funkcja oceny” -inicjującym Wojewódzką Debatę o Ocenianiu w Olsztynie poruszył serca i umysły słuchaczy. Opierając się na wynikach badań pokazał zależności pomiędzy ocenianiem szkolnym a postawami i wynikającymi z nich zachowaniami w przyszłym życiu. Wykazał, że hierarchizowanie uczniów oceną cyfrową nie jest najlepszym rozwiązaniem.

🟦Ewa Nosowicz przypomniała zapisy prawa oświatowego, zwracając uwagę na cele oceniania wewnątrzszkolnego, którymi są między innymi pomoc uczniowi w rozwoju i wskazywanie, co zrobił dobrze, co musi poprawić i w jakim kierunku może się rozwijać. Przywołała również historyczne definicje oceniania autorstwa W.Okonia, które dawno straciły swoją aktualność, a nie wszyscy zauważyli, że tak się stało.

🟦Uczestnicy debaty z uwagą wysłuchali i obejrzeli, przedstawione przez Justynę Cholewińską informacje na temat norweskiego systemu edukacji, w którym dzieci, nauczyciele i rodzice są szczęśliwi. Szczęśliwi, bo uczą się bez stopni, a w szkołach i kontaktach z rodzicami najważniejsze są relacje.

🟦Relacje i pracę zespołową oraz wspólne działanie uczniów aby osiągnąć cel widać było w prezentacji dobrej praktyki, realizowanej przez Jolantę Maciejewską w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Klebarku Wielkim. W tej szkole dzieci zmierzają się z wyzwaniami, które służą całej społeczności.


„Byłam zaskoczona zaproszeniem i czuję się bardzo doceniona możliwością podzielenia się moim doświadczeniem w utrzymywaniu ciekawości i motywacji oraz w docenianiu mądrości uczniów. Dziękuję @EwaNosowicz @Jarosław Durszewicz i @Justyna Cholewińska za możliwość wystąpienia w tak znamienitym gronie @Paweł Fortuna i @Danuta Sterna. Tak niewiele trzeba by szkoła była miejscem przyjaznym uczniom, nauczycielom i rodzicom. Edukacja to relacja. Relacja pełna uważności, otwartości i zaufania. Bez tego nie ma dobrej edukacji. Trzeba zmienić myślenie i porzucić tradycyjne ,,no jak to, przecież w szkole tak zawsze było i było dobrze”. Zamienić ,,nie da się” na ,,chcemy i spróbujemy”. Celem jaki sobie postawiłam jako dyrektor jest to by do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Klebarku Wielkim uczniowie przychodzili z chęcią i ciekawością, a pracownicy z przyjemnością. Na tym fundamencie możemy zbudować bardzo wiele.”

Jolanta Maciejewska


Powiązane artykuły

Kondolencje

16 kwietnia 2024

Czytaj...
KLUB POMAGANIA I NIEMARNOWANIA

4 kwietnia 2024

Czytaj...
Skip to content