Prowadząca mgr Dominika Kołakowska
Tygodniowy plan:
poniedziałek: 7.30-13.15
wtorek: 7.30-14.05
środa 7.30-14.35
Czwartek 7.30-14.15
piątek: 7.30-13.15
Zajęcia logopedyczne polegają na wywołaniu zaburzonej głoski w mowie i utrwalaniu jej w trzech pozycjach w sylabach i w wyrazie. Następnie logopeda utrwala u dziecka prawidłową wymowę zaburzonej głoski w wyrażeniach, zdaniach i wierszach. Na końcu należy utrwalać zaburzoną głoskę w mowie spontanicznej.
Aby przystąpić do wywołania zaburzonej głoski w izolacji należy wykonać u dziecka diagnozę logopedyczną. Zadaniem diagnozy logopedycznej jest ustalenie przyczyny danej wady wymowy. Gdy terapeuta zna już przyczynę problemów dziecka ustala przebieg terapii logopedycznej. Nie jest ustalone, ile powinien trwać proces terapeutyczny, długość terapii jest uzależniona od rodzaju wady i opracowana indywidualnie dla każdego dziecka.
Terapię logopedyczną powinno się rozpocząć jak najwcześniej. Na zajęcia logopedyczne mogą uczęszczać już 2 latki. Logopeda może pracować również z niemowlętami.
Na zajęciach logopedycznych należy także wzbogacać słownictwo bierne i czynne języka polskiego oraz rozwijać kompetencje komunikacyjne poprzez:
Zajęcia logopedyczne w czerwcu 2021 r.
Zabawa oddechowa „Płatki na kwiatki” – przedmuchiwanie płatków kwiatowych z białego papieru na szablon stokrotki. Celem ćwiczenia jest doskonalenie płynności mówienia, poprawa dykcji oraz kształtowanie prawidłowego oddechu.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z sylwetami pączków
Łączenie w pary nazw wypieków z głoską „k” w nagłosie z nazwami wyrazów na czapce cukiernika
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „k” w nagłosie wyrazów przez wykorzystanie obrazków słodkości
Wdrażanie do rozbudowywania wypowiedzi werbalnych z wykorzystaniem obrazków pandy
Doskonalenie pracy mięśnia okrężnego ust oraz ćwiczenia oddechowe
Wypowiadanie się na temat ułożonego z puzzli obrazka dotyczącego pracy pszczół w ulu
Rozwijanie percepcji wzrokowej przez dobieranie kształtów do kolorów w układankach lewopółkulowych
Układanie zdań z nazwami obrazków oraz rozwijanie spostrzegawczości przez dobieranie kształtów przedmiotów do figur geometrycznych
Rozwijanie motoryki małej przez wyklejanie kolorowych kwiatów plasteliną
Wiosenna gimnastyka buzi i języka
Marcowa gra planszowa z logopedii
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych z sylwetami jajek
Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego przez przenoszenie za pomocą słomki produktów do Wielkanocnego koszyka
Układanie puzzli z Wielkanocnym barankiem
Dobieranie podpisu pod obrazkiem baranka
Układanie pisanek w sekwencjach lewopółkulowych
Rozwijanie ćwiczeń grafomotorycznych przez rysowanie drogi od pisanki do koszyka
Kształtowanie percepcji wzrokowej przez układanie puzzli przedstawiających wóz strażacki
Doskonalenie pracy mięśnia okrężnego ust i aparatu oddechowego oraz utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski „sz” w nagłosie i śródgłosie sylab i logotomów
Ćwiczenia poprawnej wymowy głoski „sz” w nagłosie wyrazów
Ćwiczenia poprawnej wymowy głoski „sz” w śródgłosie wyrazów
Pomoce zostały zaczerpnięte od Agnieszki Kaproń – terapia dzieci z wadą słuchu.
Ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia prawidłowej artykulacji głoski „sz” w nagłosie wyrazów przez udział w planszowej grze logopedycznej, polegającej na doprowadzeniu chłopca z kwiatami do mamy i powtarzaniu wyrazów z głoską „sz”
Rozwijanie motoryki małej przez kolorowanie laurki dla mamy
Karty pracy zaczerpnięte od: Kreatywne pomoce logopedyczne i nie tylko Sylwia Szymczyk oraz Agnieszka Kaproń – terapia dzieci z wadą słuchu
Ćwiczenia inspirowane kartą pracy od Sylwii Szymczyk ze strony Kreatywne pomoce logopedyczne i nie tylko.